fredag 12 maj 2017

Receptboksillustrationer del I

För ett antal år sedan föll min receptpärm sönder, sedan dess har jag samlat utklippta recept i en hög och med andra ord inte alls haft någon ordning bland dem. I höstas köpte jag mig en stor bok (den är så stor så den ryms inte i skåpet där jag har mina andra kok- och receptböcker;)) att fylla med recept. Sedan dess har den legat i en låda...men nu äntligen är jag på gång! Har sorterat bland mina recept, klippt till de recept jag vill spara, delat upp boken i nio olika delar samt påbörjat en illustration för varje del och kategori. Här kommer mina tre första bilder:


Texten flöt in lite väl mycket i ananasen men det ska alltså stå "Vegetariskt" på bilden ovan. Kan ju säga som så att jag är inte 100% nöjd med en enda bild men känner att det spelar inte så stor roll för det är ju bara jag som ska titta på bilderna när jag tar fram boken. Har faktiskt varit ganska befriande att sitta och rita och måla utan att känna att det måste bli perfekt, det går an med lite skavanker här och där...


Bilderna kommer sedan att beskäras något för att passa in i boken. Pennorna jag använt mig av är Promarkers samt glitterpennor, en väldigt trevlig kombination!!


Hmm, om någon undrar vad topparna längst upp till höger föreställer så är det inte vitlök utan maränger...;)

2 kommentarer:

  1. Vad kul att illustrera en egen kokbok! Har själv en bok där jag skriver ner recept men tycker den är väldigt bökig så har tänkt flera gånger att jag borde fixa mig en bättre. Blir sjukt inspirerad av detta!
    Gillar speciellt bilden med dryck, tänker på Alice i underlandet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är riktigt kul!! Har haft detta projekt i åtanke i flera år men nu äntligen kom jag till skott:) Kul att dryckbilden ger dig den associationen:)

      Radera