söndag 9 april 2017

Påskvimpel och färgexperiment

För ett tag sedan provade jag att färga garn med gurkmeja och det fungerade bara finfint! Var lite av ett experiment för jag behövde lite gult mohairgarn till ett projekt och mohairgarn är väl inte direkt det garn man väljer att färga i första hand... Men en liten härva vitt garn fick hoppa ned i plurret och ligga där i ett par dagar och det blev bra. Sen vet jag ju inte hur bra färgen kommer att sitta men för detta projekt spelar det inte så stor roll faktiskt.



Vad gjorde jag då av garnet sedan? Jo, det blev en liten påskvimpel, perfekt att hänga i fönstret!



Påskkycklingar i rad... Skulle färgen blekna till vitt igen kommer de att förvandlas till påskhönor...;)


Mönstret hittade jag hos Virkadygnetrunt.

4 kommentarer:

  1. Vilken fin påskig vimpel :D Gjorde du något med garnet för att få färgen att fästa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack:) Nja, vet ju att man gärna ska beta garnet innan färgning men jag skippade det eftersom det inte var så jättenoga med detta projekt. Slängde ned lite salt i färgbadet av någon anledning...;) Vet dock inte om det gjorde varken från eller till...:)

      Radera
  2. Haha! Åh, vilken härlig vimpel! Den blir en glad av! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, får ett léende varje gång jag ser den:)

      Radera